Fredag 18 dec på Lida Friluftsgård

Fredag 18 dec på Lida Friluftsgård

Skid- och pulkabacke, is & skidspår

Publicerad 15 Dec, 2009

Kategorier: sport

Uppdaterat 2010-03-23 kl 17.05. Tack för i år. Ingen mer preparering av spår eller backar.

Skidspår
Med det vädret som råder kan vi inte göra något i spåren. Fortfarande finns lite spår kvar. Barmark vid vägövergångar och järnvägsbron. Vi har inte längdskidor för uthyrning.
http://www.lida.nu/att-gora-pa-lida/langdskidor/

Skidbacken
Stängd för säsongen

Pulkabacken
Pulkabacken har töat så mycket att vi har barmark på flera ställen.
http://www.lida.nu/att-gora-pa-lida/pulkabacke/

Is
Getaren är täckt med ett lager vatten. Mycket blött!

Raststuga
Vår Rasstuga står öppen dygnet runt, året runt. Ligger i backen upp från parkering mot Värdshuset. Sittplats för ca 20 personer. Sopa gärna av efter dig/er.

 

Bookmark and Share

Senaste kommentarer:

  • 2010-03-21 skrev Elisabeth Magnusson

    Tack för en fantastisk skidåkning denna vinter!!
    Vi har verkligen njutit hela familjen.

    Inför kommande vintrar så undrar jag om det finns möjlighet att på något sätt ändra så att inte 800m-slingan går ihop med övriga spår precis vid slutet av utförs-backen (för övriga spår)? Eller kan man dra 3 spår parallellt den korta sträckan? Jag har upplevt det svårt dels som åkare i utförs-backen (framförallt när spåren börjar bli isiga och jag har svårt att byta spår i farten (jag lyckades skaffa mig en del blåmärken när jag gjorde allt i min makt för att inte åka in i en pappa med barn som precis svängde ut) men också när man som förälder åker med barn på 800m-slingan då det susar förbi 5-6 åkare i höger-spåret och man får åka vid sidan av för att inte bli överkörd. Jag har upplevt att det mest är barn som åker 800m-slingan (den är perfekt för vår 6-åring) men det är inte så lätt för barn att snabbt gå ur spåret för att släppa fram vuxna som kommer i full fart. Man vill verkligen inte att någon skall krocka med ens barn eller själv krocka med någon annans barn.

    MVH/
    Elisabeth Magnusson

  • 2010-03-20 skrev Anders Johansson

    Är inte här på sidan så ofta, utan brukar nöja mig med skidspår.se vintertid, så det här är nog ingen nyhet för någon annan än mig... Men jag ser att ni har lagt ut avståndstabellen till spårkartan och dessutom lagt ner lite tid på att göra avståndsmätningen jättesmidig för oss som inte orkar tänka.

    Tack!

  • 2010-03-09 skrev Leif Wallin

    För att förtydliga detta ytterligare: Upplev Botkyrka AB som driver Lida Friluftsgård har ett avtal med Botkyrka kommun, Kultur-fritid som innebär att vi i spårsystemet Lida - Harbro - Brantbrink skall preparera skidspår när snöläget tillåter detta. Detta avtal har funnits sedan 1991, sån nån ytterligare diskussion ser jag inte behövs. Det är ett klart ställningstagande från Botkyrka kommun. Övriga stigar och leder, däribland Sörmlandsleden, är fritt fram att promenera på även vintertid./Leif Wallin, platschef Lida Friluftsgård

  • 2010-03-01 skrev Roland Jakobsson

    Självfallet har en platschef rätt att välja sida när hans arbete saboteras. Att de kör med pistmaskin undrlättar ju bara för dem som vill promenera mellan spåren på vardager t ex när det inte är fullt ös. Att det skulle vara ett fåtal som åker skidor är helt fel. Vissa helgdagar är det minst en åkare/50 m spår.

  • 2010-02-26 skrev Patrik Kinell

    Det är väl ganska uppenbart att kommunen tagit ett aktivt ställningstagande till att spåren är avsedda för skidåkning under vintersäsongen. Det är gjort under lång tid och förhoppningsvis kommer att göras under lång tid framöver.

    Att sedan någon förstör spåren genom att köra hundspann i dom är ren skadegörelse.

    Om någon klottrar på konstverk som ställs ut till allmänheten så är det väl inte ovanligt att personer inom kommun går ut och kommenterar det i tidningen utan att någon hoppar på honom/henne för det. Det här är samma sak. Leif och hans personal har lagt ner mycket tid och engagemang för att skapa bra spår. Givetvis har han all rätt i världen att gå ut i pressen och beklaga sig över detta då. Oavsett om det är skattefinansierat eller ej. Nägon förstör det han och hans gäng skapar.

    Och du Richard, det är inte ett fåtal skidåkare. Åk dit en helg så ska du se så många skidåkare som är där. Dessutom finns det få sporter som är så positivt ur ren samhällsekonomisk synvinkel. Jag tror du är rätt ensam i din åsikt.

    Och Leif fantastiskt arrangemang i onsdags. På sättet som ni sköter Lida gör det än trevligare att bo i Tullinge.

  • 2010-02-26 skrev Richard R

    Leif. Vart och i vilket kommunalt beslut står det att Lida Friluftsgård är en Idrottsanläggning så som du antydde i tidningen?? Intressant

    Så här står det på kommunens hemsida:
    Lida Friluftsgård - ett centrum för friluftsliv och nöje. Vintertid erbjuder Lida utmärkt skidterräng och sommartid finns härligt friluftsbad, fiske, lekredskap för de minsta och grillplats.

    Desutom passerar sörmlandsleden .. Skulle det då vara olagligt att följa den genom Lida vintertid?

  • 2010-02-26 skrev Richard R

    Hejsan alla och Leif!
    Att som platschef gå ut och vrida en debatt ser som ganska förkassligt. Ditt arbete och området Lida är financierat av skattemedel. Att ta sida ser jag direkt som tjänstefel. Lida Friluftsgård har Motions-spår och skulle det vara så enkelt som du beskriver det skulle man altså i praktiken kunna Preparera ett hundspannspår innan du gått ut och sladdat för längdskidor! På detta sätt skulle du altså bryta mot lagen om du gjorde om det till ett skidspår? Konstigt resonemang. Jag rekomenderar att du för upp denna fråga Internt på kommunen och att kommunen går ut med ett officiellt ställningstagande om och hur spåren får användas. Det kanske skall vara så att man delar upp området så att vissa delar används för skidor och andra delar för övriga som vill njuta av Lidas fina natur! Det du i ditt uttalande och resonemang också gör är att dikriminera övriga skattebetalare att utöva friluftsaktivitet på motions-spår! Skulle du däremot Bryta nya spår som du benämner som skidspår är saken så som du förklarar den! Lycka till nu men se till att du inte diskriminerar skattebetalare för det är dom du jobbar åt.. Inte ett fåtal skidåkare!

  • 2010-02-18 skrev Niclas Eklöw

    Bra Leif, skulle ni inte kunna sätta upp någon skylt eller åtminstone skriva det tydligare på era tavlor så att det finns något att hänvisa till när man säger till folk som är ute och rastar hunden mm?

    Fantastiska spår nu på sista tiden förresten! (förutom skate som fortfarande är katastrof då)

  • 2010-02-17 skrev Leif Wallin

    Detta är svaret som Naturvårdsverkets juristavdelning ger angående allemansrätten och skidspår: "Visst är det så att man inte ska förstöra det som är iordningsställt för speciellt bruk. Allemansrätten ger ingen rätt att gå, springa, cykla, rida eller köra hundspann i skidspår (även om det inte är uttryckligen förbjudet). När det gäller kommunala skidspår så har många kommuner skrivit in förbud mot ”icke önskvärd trafik” i sina lokala ordningsföreskrifter. Det kan vara ett sätt att markera vad som gäller (även om det inte behövs med anledning av vad som är tillåtet enligt allemansrätten)."

    Därmed tycker jag diskussionen är avslutad och anser att våra skidspår här på Lida Friluftsgård är avsedda för skidåkning./Leif Wallin, Platschef

  • 2010-02-07 skrev Roland Jakobsson

    Om man vill ha anvisningar om vad allemansrätten säger i ett ärende så kan man alltid fråga länsstyrelsen. Även miljökontoret som har lokal tillsyn av allemansrätten kan man fråga. Jag fick själv hjälp av Salems kommun när markägare satt upp en olaglig "Privat område"-skylt. Skylten var borta veckan därpå :)

    Se även:

    http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/


    mvh

    Roland J

  • 2010-02-05 skrev Stefan Teglund

    Det är en alltför vanlig missuppfattning att allemansrätten bara ger rättigheter och inga skyldigheter.
    I Skåne och Blekinge, där jag bor, vet majoriteten inte vad skidspår är och de blir snabbt söndertrampade om de ligger nära bebyggelse. Jag tror emellertid aldrig att jag sett norrländska skidspår bli sönderkörda av hundspann, annat än i dedicerade hundspår.

  • 2010-02-05 skrev Stefan Teglund

    Rättigheter och skyldigheter?
    Varför skulle hundspannsförare endast ha rättigheten att vistas vid skidspåren, men inte skyldigheten att respektera dem och det arbete som lagts ned för att skapa dem?

  • 2010-02-05 skrev Nicklas Millegård

    Polisanmälan rubriceras som misshandel och inget annat. Faktum är att vi hade en häftig diskussion så hundspannet stod helt stilla nån meter framför. Föraren körde i princip över mig genom att sätta fart på sitt ekipage. Rätten att fritt använda preparade skidspår och inte visa hänsyn till andra håller jag till fullo med Arnulf ovan. Jag vet hur det är norröver. För träning av hundspann o dyl finns speciella hundspår, tex i Grönklitt, Orsa. Jag har märkt av mycket under många år i detta spårsystem som tex hästar, motorcross, fyrhjulingar och bilar men aldrig ett hundspann. Har någon mer information om denna hundspannägare så polisen kan få fatt i honom?

  • 2010-02-04 skrev Arnulf Hedenvind

    Richar R! Jag tror att det är du som får läsa på lite om vad lagen säger. Allemansrätten har vad jag förstår visserligen stöd i grundlagen men inget sägs om vad allemansrätten närmare är för något. Det är dock obestridligt att det är en sedvana med både rättigheter och skyldigheter. Visst har alla rätt att vistas på Lida men man har också skyldighet att visa hänsyn. Enligt Naturvårdsverket ska man visa hänsyn till markägare och inte förstöra. I det här fallet är det uppenbart att man genom att köra hundsläde både förstör det fina arbete som personalen på Lida lägger ned och inte visar hänsyn till alla människor som nyttjar spåren i Lidaområdet för skidåkning - som anlagda skidspår brukar användas till.
    Jag är själv uppvuxen i Hälsingland där man kör både hundsläde och skidor. Har nog aldrig varit med om att hundslädar kör i skidspår. Där uppe har de alltid egna spår. (Verkar för övrigt fantastiskt roligt att köra).
    För övrigt tror jag knappast att polisanmälan ovan gäller att någon har kört släde i skidspåret och därmed inte visat hänsyn enligt allemansrätten utan snarare att föraren riktat en spark som skadat Nicklas M ovan. Låter som en solkar misshandel i mina öron.

  • 2010-02-04 skrev Richard R

    Lida spår och friluftsområda är till för alla som motionerar eller vill komma bort från betongen. Spåren är öppna för ALLA även om man preparerat spåren för just Skiddor så får alla beträda spåren. Tidigare när jag själv bodde i Tullinge så la man spåren på ena sidan efter diskussioner med kommunen då jag själv kör och har kört hundspann på lida spåren både på grus och på snö. Ett hundspann har en betydligt större kraft / och hastighet än en skidåkare varvid vi måste respektera varandra och i detta fall gå åt sidan. Att ställa sig FRAMFÖR ett hundspann är som att ställa sig framför en gasande bil. Det går INTE att bara vända eller väja. Självklart går det att bromsa och varna vilket hundföraren gjort. Men vill ni ha ett EGET spår endast för skidåkning viss tid på året så får ni lämna in en motion till komunen fram tills dess får ni respektera varandra ute i spåret. skidåkare, gångare, hundförare och alla andra som älskar naturen kring Lida. För det är INTE bara för dig med skidor! Respektera varandra så uppstår inte sådana insidenter. I mitt tycke så får du Nicklas allt skylla dig själv om du inte respekterar andra och almänrätten! Lär dig lagen och bestämmelserna innan du försöker leka Polis utan befogenhet! Undra om du kan polisanmäla en bilförare om du ställer dig på vägen och blir påkörd.. tror inte det! Att dela spår och respektera varandra funkar här i Norrland så varför gör det inte det på Lida??

  • 2010-02-04 skrev Henrik Erlandsson

    Jag mötte ett hundspann i tisdags vid 22:00. Han är tydligen ute varje natt och förstör spåren. Frågan är dock om det är fel ur ett rättsligt perspektiv, finns det några lokala bestämmelser att hänvisa till, eller är det det (o)sunda förnuftet som gäller? Oavsett vilket så får han ju inte bete sig som i måndags. Ser jag honom igen lovar jag ta upp en diskussion.

  • 2010-02-04 skrev Förbannad

    Det där hade varit jag om jag hade träffat på honom. Körde också den kvällen och var skitförbannad på att han förstört spåren som var så fina annars. STORT TACK för att någon äntligen tar tag i detta problemet! Synd att det behövde kosta sveda och värk.
    De två gånger jag mött honom har varit sent på kvällen 20-22 gissningsvis.
    Vad är det för bil/kärra han har?

  • 2010-02-04 skrev Niclas Eklöw

    Det låter inge vidare det där. Jag vet bara att han brukar kör på kvällarna och ställa bilen med släpkärra på Lida parkering nere vid Svarvaretorp.

  • 2010-02-03 skrev Nicklas Millegård

    Hundspann polisanmält efter incident!
    I måndags den 1:a februari efter kl 21 hade ett hundspann sladdat omkring och delvis förstört de mjuka nypistade spåren mellan Lida och Harbro. Det blev lite "gatstenkänsla" i spåret. I går tisdag så var detta hundspann ute igen efter 21 och nu på fler spår även runt Harbro. Hårdare spår då men ändå irriterande då spåren sladdats igen bitvis med lössnö. Jag stötte ihop med hundspannet kl 2200 vid Harbro elljusspår precis där anslutningen kommer från Lida. Jag ställde mig mitt i spåret och bad mannen avslägsna sig från spåret och istället använda snöbelagda grusvägar som Himmelsbodavägen. Mannen vägrade och satte fart på sitt hundspann och jag hade inte en chans, jag blev intrasslad av hundarna, jag föll och blev liggande på mage. Mannen med släde passerade förbi på sidan under skrikande "Jävla idiot!". Hans skadade mina helt nya skidor med släden men inte nog med det. Han gav samtidigt ett slag eller troligen en spark i ryggen vilket gav smärta och troligen brutna revben. Händelsen är polisanmäld. Om någon har information om vem denna man är, signalement, bilnummer eller adress var god kontakta polisen eller Lida friluftsgård.

  • 2010-01-11 skrev William Gren

    Jag håller helt med Niclas Eklöw.
    Med endast ett spår och en bred skatebädd vid sidan, får man det bästa av fem världar.
    1. Det blir lätt att köra om vid klassisk åkning. De som åker lite fortare har oftast bättre teknik och att då ta två skär i skatebädden är inga problem. På Ågesta golfbana funkar det utmärkt.
    2. De med hundar/pulkor får en yta att vara på utan att irritera så mycket.
    3. Vi skateåkare skulle få ett ställe i Stockholmsomådet med pistmaskinspreparerat skatespår med lite längre distanser.
    4. De som är lite osäkra i utförsåkningar kan gå ut i skatespåret och ploga nerför.
    5. De som av någon anledning är så otroligt korkade att de måste ut och promenera i skidspåren skulle förhoppningsvis göra det i ”skatebädden” där det inte förstör lika mycket.

  • 2010-01-10 skrev Niclas Eklöw

    Om ni drog 1 klassiskt spår och skatebädd på sidan som man gör på alla andra stora skidanläggningar i Sverige så löses problemet med hundspannet och även till viss del med gående som går sönder spåren (dock går de väl sönder skatebädden men bättre det). Längdskidåkning består till 50% av skate/fristil sen ca 20-25 år tillbaka. Förstår inte varför det nedvärderas så mycket i Stockholm. Det är ju mycket enklare att få till en bra skatebana, speciellt när man har pistmaskin. Som det är nu måste man ju åka fram och tillbaka på röda spåret då det inte går att åka hela varvet runt för att det är dubbelspårat en bit. Om man möter någon i "branta nedförsbacken" är det risk för omedelbar död.

  • 2010-01-08 skrev Förbannad

    Har oxå mött detta hundspannsekipage sent en kväll för några veckor sen i full fart på 7,6an. Vilken jävla idiot rent ut sagt!
    Nästa gång jag möter honom blir det represalier.

  • 2010-01-07 skrev Anne Arén

    Fortfarande väldigt fina spår när jag åkte svart - vita (dock inte Harbro-biten som jag valde bort) i eftermiddags. Min man åkte senare på kvällen, strax efter 20.00 och hade "sällskap" av ett hundspann!! Spåren sladdades dessvärre (eller givetvis!) sönder av detta. Synd att inte reglerna respekteras. Hoppas ni har tid att pista inom kort!

  • 2010-01-05 skrev Lars-Olov Eriksson

    Kommer ni att spåra biten 15-18 senare ?

  • 2010-01-03 skrev Mats Nilson

    En eloge till er som sköter spåen.
    Till skillnad från Huddinge så satsar Botkyrka verkligen på friluftslivet. Vi har ett hyfsat spår i Segeltorp och det beror mer på tjat och jävlar anamma.
    Ett litet smolk i bägaren dock. När ni kör med pistmaskinen, så river ytterbandet alltid upp en massa vasst grus i de skarpaste svängarna. Min fråga är om ni kan prova att backa med innerbandet istället (spakstyrning)? Kan väl vara värt ett försök ;)

  • 2010-01-02 skrev Tommy Sahlgren

    Har det inte försvunnit en slinga från Harbro-spåret?
    I så fall, kompenseras det nånstans?

  • 2009-12-31 skrev Lars-Olov Eriksson

    Jag är nu inne på min 41:a vinter och älskar spåren, som jag gjorde efter den första halvtimmen. Jag kan köra spåret i huvet hemma - om någon frågar om de ska följa grönt tillbaka till Brantbrink, så kan jag inte svara ! Förr i tiden stod det dock inte ”Varning, brant utförslöpa” utan ”Stå i spåret, ploga inte !”. Sant ! Spårskötseln har varierat under åren, men nu och sedan ett antal år tillbaka är den förstklassig. Man litar på dem som gör jobbet och vet hur de tänker. Jag blir ju nästan tårögd, när jag läser en natt, att spåren just preparerats kl 23:55 - för att inte tala om morgonen därpå, när jag ser att det är sant ! Tacksam är ett litet ord i sammanhanget.

  • 2009-12-30 skrev Peter Enström

    Instämmer helt vad gäller längdspåren! Men varför kan ni inte sätta igång repliften redan nu? Snön i den delen av backen räcker gott åt de små som för dagen inte vill åka pulka eller längd utan utför.

  • 2009-12-27 skrev Staffan Öberg

    Snyggt jobbat spårkillar ! Kanonspår, bara att lyfta på hatten.
    Staffan

  • 2009-12-27 skrev Ulf Skidåkare

    I morse skidade jag två varv på 17 km slingan. Spåren var nya och mycket bra, som räls. Det är sällan man upplever så bra spår söder om Mora. Stort tack till personalen, som gör sådant bra jobb! Det är dock synd att en del människor envisas med att promenera i skidspåren och förstör för dem som vill åka skidor.

  • 2009-12-27 skrev Anne Arén

    Jättefina spår. Lite grus på sina håll, men det går att hålla undan för det. Men, snälla skateåkare, åk inte sönder spåren med skating. Vi har inte så ofta så här fina förutsättningar i Stockholm. Låt oss hjälpas åt att hålla spåren hela och bra!

  • 2009-12-23 skrev Britt Lundin

    Lycka är när man kommer till Lida och det ser ut som på TV från Världscupen. Dubbla spår med manchester på sidorna. Ett stort tack till spårpersonalen. Suveränt jobbat!! God Jul

  • 2009-12-23 skrev Leif Wallin

    Eftersom vi får synpunkter på att vi ej hade spår i söndags så är förklaringen enkel: När det snöat är vår första proritet är alltid att ploga vägen, parkeringen, gården och gångvägarna. När detta är gjort kan vi börja ägna oss åt spåren. Med det snöan det som varit den senaste tiden har det vid flera tillfällen tagit tid innan vi kunna göra spår. /Leffe Lida Friluftsgård

  • 2009-12-23 skrev Anne Arén

    I söndags var jag "nästan lite lack", när det inte var spårat, men jag förstår att ni hade era skäl. Tänkte då att det är tur att ni inte börjat ta betalt..Då hade jag blivit inte bara lite lack...Nu är allt "gottgjort". Härliga spår!

  • 2009-12-22 skrev Göran Hammarson

    Hur långt räcker konstsnöhögen ni hittills gjort? Passa på medans kylan är sträng och gör mer! Vad är anledningen till att den inte är igång nu?

  • 2009-12-18 skrev Anne Arén

    Fantastiskt! Åkte idag 2 varv på 7,6an. Nästan hela vägen väldigt fina spår. TACK naturen, för snön och TACK Lidas personal för prepareringen. /Anne

  • 2009-12-17 skrev Göran Hammarson

    Det ser ut som om det kommer att bli fantastisk skidåkning i helgen!! Ser fram emot nästa rapport. Bra att ni sprutar snö även om det vita guldet dimper ned från himlen. Det brukar behövas.

Logga in för att kommentera